הרשתות החברתיות בשירות היח"צ

הרשתות החברתיות בשירות היח"צ

המדיה החברתית בפרט והזירה הדיגיטלית בכלל, חדרו בעוצמה אל עולם יחסי הציבור וכיום ברור שאי אפשר לנהל אסטרטגיה יעילה של יחסי ציבור ללא שימוש מאסיבי ברשתות החברתיות.

לדברי עינת ברעם שנבל, יועצת תקשורת בכירה בפאר לוין תקשורת, "בשנים האחרונות נרשמת עלייה מתמדת ועקבית בשימוש בזירה הדיגיטלית ובמדיה החברתית. ללא ספק רוב אנשי המקצוע רואים בהן את כלי ההווה והעתיד בעבודת יחסי הציבור".

מה בין מדיה חברתית ויחסי ציבור

מאז כניסת המדיה החברתית לתרבות הצריכה היומיומית, עולם יחסי הציבור שינה את פניו לחלוטין. הקשר הבלתי אמצעי עם משתמשי הקצה והיכולת למקד מסרים לפי קבוצות עניין וקהלי יעד הפכו את הזירה הדיגיטלית לגולה ולחשובה שבין אמצעי התקשורת השונים.

לדברי ממי פאר מנכ"ל ובעלים של משרד יחסי הציבור פאר לוין תקשורת, מי שמבסס את הקמפיין שלו אך ורק על אמצעי התקשורת המסורתיים פשוט נשאר מאחור ומחמיץ כלי עבודה אפקטיביים להשגת מטרותיו.

מצד שני, לאור שנות ניסיון ארוכות בייעוץ תקשורת לחברות עסקיות וארגונים ציבוריים מובילים בישראל, סבור ממי פאר כי הזירה הדיגיטלית עדיין אינה יכולה לעמוד בפני עצמה כאשר מדובר בניהול אסטרטגיה תקשורתית ומערך יחסי ציבור של לקוח. "מדובר בתחום חדש יחסית בענף יחסי הציבור, כך שלאנשי המקצוע בתחום יש עוד הרבה מה לחדד וללמוד. למרות זאת, מה שברור הוא שמי שרוצה להפיק את המיטב מהכלים הדיגיטליים והחברתיים חייב להקשיב ולהגיב באופן רצוף וקבוע ולהשתלב כגורם מוכר במדיה".

כלים מרכזיים של יחסי ציבור בדיגיטל

הזירה הדיגיטלית והרשתות החברתיות מציעים עולם מגוון ועשיר של כלים ואפשרויות לניהול יעיל ואיכותי של יחסי ציבור. רק מי שבאמת שולט ומבין את עולמות הדיגיטל יפיק מהם את המרב עבור הלקוח שלו. מדובר בין היתר בניהול בלוגים, עמודי פייסבוק, אינסטגרם, סרטוני יוטיוב וחשבונות טוויטר, אשר שימוש בכולם יחדיו מבטיח נוכחות מרשימה של הלקוח או הקמפיין שהוא מנהל.

דוגמאות בולטות לשימוש נכון

מקומה של הזירה הפוליטית אינו נפקד מהרשתות החברתיות. "אנשי הפוליטיקה למדו מהר מאוד את היתרונות שהרשתות החברתיות מציבות לרשותם. היכולת להעביר מסרים ממוקדים לקהלי יעד שונים, היכולת לפלח ולטרגט את קהלי היעד מהווים כר פעילות אידיאלי לכל מי שעוסק בפוליטיקה, הן ברמה הארצית והן ברמה המקומית", מספר איתן לוין מבעלי משרד יחסי הציבור פאר לוין תקשורת. "למרות התדמית המבוגרת והמיושנת לעיתים, גם פוליטיקאים ותיקים ומנוסים הפנימו את היתרון שבהעברת תגובות ומסרים מיידיים, ומאחר שבתקופת הבחירות כולם על קוצים גוברת מאוד התנועה בדפי הפייסבוק של חברי הכנסת והשרים".

לעיתים חברות יח"צ עושות שימוש במערך של טוקבקיסטים וגולשים שתפקידם לעורר שיח מסוים אשר משרת מטרה כזו או אחרת. למעשה משרדי יחסי ציבור מנהלים אסטרטגיה מורכבת ומתוכננת היטב עבור פוליטיקאים ואנשי ציבור במדיה החברתי  וכמובן גם עבור לקוחותיהם העסקיים והאחרים.

המאמר נכתב ע"י ענבר טל קרבץ, יועצת בכירה ומנהלת תחום דיגיטל בפאר לוין תקשורת